Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon – 10 vinkkiä asiakaslähtöisempään kokemukseen

Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon

Jos matkailuyritys haluaa näkyä, sillä on oltava nettisivut. Joskus riittää, että sivuilta löytyy perustiedot. Tässä artikkelissa on kymmenen vinkkiä, joilla saat matkailuyrityksen nettisivut kuntoon ja voit tarjota paremman asiakaskokemuksen.

Joillakin matkailuyrityksillä on pelkkä sosiaalisen median profiili, esimerkiksi facebook tai instagram. Facebook saattaa kuitenkin sulkea sivun yllättäen – joskus mitä kummallisimmasta syystä. Jos lähes kaikki markkinointi on sosiaalisen median varassa, riskejä on paljon eikä yrityksen näkyvyyskään ole riittävä.  Ja tulee muistaa, että kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät ole sosiaalisen median käyttäjiä.

Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon

Alla on kymmenen vinkkiä, joilla saat matkailuyrityksesi nettisivut kuntoon ja voit tarjota paremman asiakaskokemuksen. Luettelon kymmenes vinkki on se, millä olet etujoukoissa edistämässä vastuullista matkailua.

1. Asiakaslähtöisyys

Asetu asiakkaan asemaan ja mieti, mitä hän sivuiltasi etsii. Pohdi sivujen sisältö sen mukaan. Tee myös hakukoneoptimointi ja tutki tilastojen perusteella asiakkaan käyttäytymistä sivuillasi. Lue lisää kohdasta 7.

2. Perustiedot

Matkailuyrityksellä kannattaa aina olla oma verkkosivu, vaikka siellä olisi vain perustiedot. Mutta mitkä ovat ne tärkeimmät tiedot, jotka sivuilla vähintään on oltava? Näillä kuudella pääsee jo pitkälle.

  • Tärkein tieto on yrityksen sijainti. Etusivulta tulee käydä ilmi, missä yritys toimii. Jos mainostetaan tasokasta mökkiä Pyhäjärven rannalla, se ei kovin paljon kerro, kun Pyhäjärviä on Suomessa satoja. Kartan avulla asiakkaan on helpointa hahmottaa yrityksen sijainti. Ajo-ohjekaan ei ole pahitteeksi! Moni kaipaa tietoa myös siitä, pääseekö yritykseen julkisilla kulkuneuvoilla. Tämä on osa vastuullisuusviestintää.
  • Toiseksi tärkein on yhteystiedot. Ne tulisi löytyä sivuilta selkeästi ja mieluiten useammasta kohdasta. Aivan parasta on, jos yhteystiedot ovat oma sivunsa ja sieltä löytyy myös yhteydenottolomake.
  • Yrityksen toiminta, toisin sanoen tieto siitä, mitä yritys tekee, tulee löytyä etusivulta. Jos yritys tarjoaa esim. majoitusta ja aktiviteetteja, se kannattaa kertoa heti etusivulla.
  • Aukioloajat näkyviin. Jos ravintola on auki vain kesällä, se kannattaa mainita.
  • Hinnat näkyviin. Jos hintoja ei jostakin syystä voi nettisivuille laittaa, pyydä tarjousta -lomake tulee löytyä.
  • Ajankohtaista-osio on hyödyllinen, mutta sen tulee todellakin olla ajankohtaista eikä parin vuoden tai parin kuukaudenkaan takaa. Jotkut ovat ratkaisseet ajankohtaista-osion linkillä facebookiin tai instagramiin. Facebook kuitenkin muuttaa usein tapaa, jolla linkki näkyy nettisivuilla. Lisäksi on syytä muistaa, että kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät ole sosiaalisessa mediassa.

3. Selkeä rakenne

Laskeutumissivun tai etusivun, jolle asiakas ensimmäiseksi tulee, kannattaa olla mahdollisimman selkeä. Sieltä tulee löytyä kohdassa 2 mainitut perustiedot. Useimmiten nettisivulla riittää 4-5 päävalikkoa. Jos kyseessä on esimerkiksi aktiviteetteja ja majoitusta tarjoava yritys, päävalikot voivat olla etusivu, majoitus, aktiviteetit (palvelut), ajankohtaista, yhteystiedot. Näiden alle voi jaotella lisää tietoja alavalikkoihin.

4. Responsiivisuus

Nettisivujen tulee olla responsiiviset, toisin sanoen eri kokoisille näytöille ja eri laitteiden mukaan skaalautuvat.  Silti edelleen törmää sivustoihin, jotka eivät toimi kännykällä muuta kuin zoomaamalla. Kannattaa tarkistaa, toimivatko oman yrityksen sivut eri laitteilla ja miten ne skaalautuvat esimerkiksi kännykällä.

Google tarjoaa paremman näkyvyyden sivuille, jotka ovat mobiiliystävälliset.

5. Kieliasu

Asetu asiakkaan asemaan. Viesti selkeästi ja ymmärrettävästi. Kannattaa välttää pitkiä virkkeitä sekä useita sivulauseita ja viittauksia. Sanonta ”lyhyestä virsi kaunis” sopii tähänkin yhteyteen.

Pyri välttämään kirjoitusvirheitä. Kun kieliasu on hyvä, asiakas saa yrityksestä ammattimaisen ensivaikutelman.

Joskus tosin voi käydä niinkin, että kirjoitusvirhe on niin hauska, että se johtaa yhteydenottoon, kuten tämän ilmoituksen kohdalla: “Vuokran suuruus riippuu vuokraajan pituudesta”. Piti siis lukea vuokra-ajan…

Jos et ole mukavuusalueellasi tekstin tuottamisessa, lue tuottamasi teksti ääneen. Tai voit antaa tekstisi vaikkapa kaverille luettavaksi ennen sen julkaisemista. Myös ammattimaista kielenhuoltoa ja oikolukua on tarjolla. Kieliasuun panostaminen kannattaa.

Kirjoitusvirheistä huomautteleminen on arka aihe. Lue tästä aiheesta blogini.

6. Verkkokauppa tai varausjärjestelmä

Verkkokauppa on tätä päivää! Tuotteiden tulee olla ostettavissa tai varattavissa verkkokaupasta.

Pahimmillaan nettisivuilta löytyy vain puhelinnumero, joka sekin vastaa satunnaisesti eikä ainakaan soita takaisin. Harva enää vaivautuu soittamaan ja kysymään, onko majoitustilaa tai onko retkelle paikkoja jäljellä. Jos kilpailijan verkkokaupasta näkee hinnat ja varaustilanteen heti, asiakas tilaa melko varmasti sieltä.

Vähimmäisvaatimus on mahdollisuus tiedustella tai varata sähköpostitse, mutta harva jaksaa sähköpostitsekaan kysellä. Verkkokaupasta on niin helppo varata. Jos verkkokauppaa tai varausjärjestelmää ei vielä ole, vähintään yhteydenottolomake tulee olla,

7. Hakukoneoptimointi, sivujen toimivuus ja analytiikka

Hakukoneoptimointi voi kuulostaa heprealta, mutta se on lopulta melko yksinkertaista.  Jos yrityksellä on aktiviteetteja tarjoava täyden palvelun mökki vaikkapa Kuusamossa, kannattaa miettiä, millä hakusanoilla asiakas sitä etsisi. Nettisivuilta tulisi varmaankin löytyä ainakin sanat mökki, majoitus, aktiviteetit, opastus, majoituspalvelut, aamiaismajoitus, Kuusamo, Pohjois-Pohjanmaa. Hakukoneoptimointi liittyy myös asiakaslähtöisyyteen, kohta 1.

Hakukoneoptimoinnin lisäksi nettisivut kannattaa kytkeä Google Analyticsiin ja Google Search Consoleen. Niiden avulla saa tärkeää tietoa sivujen toimivuudesta, kävijämääristä ja asiakkaiden käyttäytymisestä sivustolla. Google Search Console myös ilmoittaa, mikäli sivustolla on ongelmia esimerkiksi mobiilinäkyvyydessä.

8. Kieliversiot

Jos yritys tarjoaa palveluja myös ulkomaalaisille, sivuilta tulisi löytyä ainakin perustiedot myös eri kielilä sen mukaan, minkä maan asiakkaille palveluja on tarjolla. Suomessa vähimmäisvaatimus on englanti; toki kieli vaihtelee asiakaskunnan ja alueen mukaan.

Vastuullisen matkailuyrityksen tulee viestiä englanniksi myös vastuullisuustoimistaan. Lue lisää vastuullisuudesta kohdasta 10.

9. Kuvat

Matkailualan yrityksille on erityisen tärkeää, että sivuilla on hyvät kuvat. Kuvien tulee kuitenkin vastata totuutta, joten käytä vain omasta toimintaympäristöstäsi otettuja kuvia. Ja muista: iloiset ihmiset myyvät!

10. Vastuullisuus

Tämä on nyt se, mistä puhutaan tällä hetkellä ehkä eniten. Tuo nettisivuillasi esiin, miten yrityksesi toimii vastuullisesti. Vastuullisuus on imagokysymys ja jo nyt myös markkinointivaltti. Ei riitä, että kerrot yrityksesi olevan vastuullinen, vaan sinun on osattava tuoda esiin tarkemmin ja näkyvämmin, miten toimit vastuullisesti.

Vastuullisuuden ei tarvitse olla erillisenä nostona oman valikkonsa takana, Vastuullisuudesta voit viestiä monella muullakin tavalla luontevasti kuvien, videoiden tai tarinoiden välityksellä.

Jos yritys haluaa profiloitua vastuulliseksi, käytännöistä tulee viestiä kotimaisten kielten lisäksi vähintään englanniksi.

Vastuullisuudesta kertovia sertifikaatteja on useita. Sertifikaatin saaneiden yritysten kannattaa lisätä kyseinen logo sivuilleen ja lisäksi kertoa muutamalla sanalla sertifikaatin sisällöstä.

Lue lisää Business Finlandin sivuilta ja ole ensimmäisten joukossa profiloitumassa vastuulliseksi matkailuyritykseksi.

https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/sertifioinnit–ohjelmat

Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon, mitä muuta tarvitaan?

Kiitos Matkailun parhaaksi -facebook-ryhmän kommentoijille sekä Välimatkoja -matkablogille, joista olen saanut inspiraatiota tämän artikkelin kirjoittamiseen.

Tuleeko mieleesi muuta? Täydennetään tätä luetteloa yhdessä, ja laitetaan matkailuyritysten nettisivut kuntoon!

Autan mielelläni, ota yhteyttä!

Jos et koe nettisivujen sisällöntuotannon tai oikeakielisyyden olevan omaa ydinosaamistasi tai aikasi ei riitä, autan mielelläni. Ja vaikka et itse pitäisi kieliasua tärkeänä, voin vakuuttaa, että hyvä kieliasu antaa yrityksestä ammattimaisen kuvan.

Selkeytän, oikoluen, hakukoneoptimoin, käännän (suomi-englanti-ranska) tai kirjoitan yrityksestäsi blogin. Olen itsekin matkailuyrittäjä ja tarjoan lisäksi viestintäpalveluja.
Lue lisää ja ota yhteyttä tästä

Kirjoitusvirheistä huomautteleminen saattaa kertoa persoonallisuudestasi

Kirjoitusvirhe

Kirjoitusvirheistä huomautteleminen saattaa kertoa jotakin persoonallisuudestasi. Kirjoitus- tai kielioppivirhe on toisen mielestä aivan merkityksetön seikka. Joku toinen puolestaan ärsyyntyy niistä suunnattomasti ja haluaa oikaista ne välittömästi.

On mielenkiintoista lukea Michiganin yliopiston tutkimus siitä, mitä kielivirheiden etsiminen ja niistä huomauttaminen kertoo ihmisen persoonallisuudesta.

”Jos hyvä kieliasu on sinulle tärkeä, mutta tiedät, ettei oikeinkirjoitus ole vahvuutesi, ota yhteyttä. Autan sinua mielelläni!”

Michiganin yliopiston tutkimuksessa selvitettiin kirjoitusvirheistä ärsyyntyvien luonteenpiirteitä

Michiganin yliopiston tutkimuksen mukaan luonne ratkaisee reaktiot kielioppivirheisiin

Michiganin yliopisto teki tutkimuksen siitä, millaisia toisten kirjoitusvirheistä huomauttelevat ihmiset ovat. Tutkimus julkistettiin alunperin Tiedeuutissivusto Science Alertissa maaliskuussa 2016. Kyseessä oli tiettävästi ensimmäinen kerta, kun tutkijat pystyivät osoittamaan, että henkilön luonteenpiirteistä voi päätellä, miten hän reagoi havaitsemiinsa kirjoitus- ja kielioppivirheisiin.

Tutkimukseen osallistui 83 englantia äidinkielenään puhuvaa henkilöä. Heitä pyydettiin lukemaan ilmoituksia, joissa haettiin kämppäkaveria. Joissakin ilmoituksissa oli kirjoitus- ja kielioppivirheitä, kun taas toiset oli kirjoitettu oikeakielisesti. Osallistujia pyydettiin kertomaan, millaisia mielikuvia mahdollisesta kämppäkaverista ilmoituksen perusteella heräsi.

Introvertit suhtautuivat epäilevimmin kirjoitusvirheitä tehneisiin

Kaikki koehenkilöt määrittelivät kämppäkaverinhakuilmoitukseen kielivirheiden kera vastanneet kuvitteelliset henkilöt epäilyttävämmiksi kuin oikeakielisesti vastanneet. Koehenkilöille tehtiin persoonallisuustesti, jonka mukaan joukosta erottui selvästi yksilöitä, jotka arvostelivat kirjoitus- ja kielioppivirheitä tehneitä vastaajia ankarammin kuin muut.

Kämppäkaveriinsa epäilevimmin kirjoitusvirheiden vuoksi suhtautuvat paljastuivat introverteiksi. ”Heidän katsotaan olevan herkempiä vaihtelevuudelle”, sanoo tutkimusta johtanut kielitieteilijä Robin Queen Michiganin yliopistosta. Hänen mukaansa myös henkilöt, jotka psykologisten testien mukaan olivat erittäin tunnollisia, reagoivat kirjoitusvirheisiin herkemmin kuin toiset. 

Yksi tutkimus, monta tulkintaa

Michiganin yliopiston tutkimuksesta löytyy jo pelkästään suomalaisista julkaisuista monta erilaista tulkintaa ja otsikkoa.

Tieteen Kuvalehti oli otsikoinut seuraavasti: Kirjoitusvirheistä ärsyyntyvät ovat itsekkäitä.” Artikkelin mukaan ihmiset, jotka jatkuvasti huomauttelevat toisten kirjoitus- tai kielioppivirheistä, tekevät keskimääräistä vähemmän kompromisseja, ovat vähemmän avoimia ja arvostelevat muita”.  Lue lisää: https://tieku.fi/ihminen/psykologia/kirjoitusvirheista-arsyyntyvat-ovat-itsekkaita

Tekniikan maailma otsikoi seuraavasti: ”Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä.Saman artikkelin tekstin mukaan ”vähemmän miellyttävät henkilöt ovat myös vähemmän suvaitsevaisia säännöistä poikkeamisen suhteen”.
Lue lisää: https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/

Verkkouutiset.fi -sivuston mukaan Science Alertissa todetaan: ”Tutkijoiden mukaan ihmiset, jotka jatkuvasti huomauttavat kielioppivirheistä, ovat aika lailla ääliöitä/idiootteja/moukkia”.

”Kirjoitusvirheistä huomauttelevat ihmiset ovat kompromisseihin haluttomia, muita arvostelevia, itsekkäitä ja vähemmän avoimia, introverttejä ääliöitä”

Tiedejulkaisujen laveasti tulkituista ja ehkä osin väärin tai ainakin hyvin vapaasti käännetyistä otsikoista voisi tehdä seuraavan yhteenvedon: kirjoitusvirheistä huomauttelevat ihmiset ovat kompromisseihin haluttomia, muita arvostelevia, itsekkäitä ja vähemmän avoimia, introverttejä ääliöitä.

Epäilen, ovatko lehtien englanninkieliset otsikot olleet alunperin noin raflaavia. Jos ovat, tutkimustuloksia on tulkittu todella laveasti. Lisäksi täytyy todeta, ettei tutkimuksessa edes tutkittu kielioppivirheistä huomauttelemista. Koehenkilöitähän pyydettiin tekemään lehti-ilmoituksen kirjoitusasun perusteella luonneanalyysi mahdollisesta kämppäkaveristaan.  Huomauttelemisesta ei puhuttu mitään.

Tutkimuksen tekijä Robin Queen harmittelee tutkimustulosten moninaisia tulkintoja

Tutkimuksen tehnyt kielitieteilijä Robin Queen pahoittelee blogissaan vääriä tulkintoja. Monet olivat tulkinneet hänen tutkimuksensa tuloksia siten, että oikeakielisyyttä tärkeänä pitävät olisivat moukkia. Tuntuu, että tutkimustulokset oli käännetty tulkinnoissa ylösalaisin.

Queen halusi korostaa, etteivät oikeakielisyyttä tärkeänä pitävät suinkaan ole moukkia, vaan että heillä on persoonallisuuspiirteitä, jotka saavat heidät reagoimaan herkemmin kielioppivirheisiin.

Kielioppivirheiden etsiminen ja niistä ärsyyntyminen ei siis välttämättä kerro persoonastasi mitään. Sen sijaan tutkimuksessa todettiin, että tietyntyyppiset ihmiset löytävät kielioppivirheitä muita herkemmin.

Huomautteletko kirjoitusvirheistä? Joillakin kirjoitusvirheillä on väliä ja ne on syytä korjata

Kirjoitusvirheiltä emme voi välttyä ja niitä tekee jokainen varsinkin kiireessä ja huolimattomuuttaan. Kieliasulla on kuitenkin merkitystä. Kokonaan eri asia onkin se, voiko havaitsemastaan kirjoitusvirheestä huomauttaa ja jos voi, niin miten. Kannattaa myös miettiä, onko kirjoitusvirheestä haittaa kirjoittajalleen.

Eräässä facebook-ryhmässä käytiin aiheesta pitkä ja hieman kiihkeäkin keskustelu. Osa ei tuntunut pitävän tekemiään kirjoitusvirheitä millään tavalla merkityksellisinä. Jotkut kertoivat jopa loukkaantuvansa, jos heidän kirjoitusvirheistään huomautetaan. Toiset taas toivoivat, että heille huomautettaisiin hienotunteisesti, jos virheitä havaitaan.

Joillakin kirjoitusvirheillä siis on väliä. Kirjoitusvirhe voi johtaa väärinymmärryksiin. Kielioppi- tai kirjoitusvirheitä sisältävä teksti ei anna kovin ammattimaista mielikuvaa kirjoittajastaan tai tämän edustamasta organisaatiosta. Joskus olen rekrytoijan roolissa törmännyt työhakemuksiin, jotka vilisevät kirjoitusvirheitä. Hakemus ei ole johtanut haastattelukutsuun. Tällöin huonosta kieliasusta on saattanut aiheutua kirjoittajalle paljonkin harmia.

Robin Queen: ”Introvertit ja tunnolliset ihmiset löytävät kielioppivirheitä herkemmin kuin muut”

Introverttien ja tunnollisten ihmisten todettiin löytävän kirjoitusvirheitä muita herkemmin, kun taas ekstrovertit ovat välinpitämättömämpiä kielioppivirheiden suhteen eivätkä pidä niitä merkityksellisinä.

Tunnistan kuvauksesta itseni, ennen kaikkea tunnollisen, mutta varmasti joissakin tilanteissa myös introvertin tyypin. Myönnän olevani jonkinasteinen kielipoliisi. Kielipoliisi ei terminä ole kovin mairitteleva, mutta kielipoliisille on usein tarvetta. Roolini kielipoliisina johtuu osittain aikaisemmista työtehtävistäni kääntäjänä ja käännösten tarkastajana, osin liian tunnollisesta ja vaativasta luonteestani.

Teen edelleen oikolukua sekä työssä että vapaa-ajalla. En etsi virheitä etsimällä tai ilkeyttäni vaan toisinaan huomaamattani ja pikemminkin iloinen pilke silmäkulmassa. ”Mihin koira karvoistaan pääsisi?”, sanoo sanontakin. Olen lähes kaikissa työpaikoissani ajautunut tarkistamaan ja korjaamaan muiden tekstejä – useimmiten pyynnöstä, mutta joskus pyytämättäkin. Monta tiedotetta, esitettä ja pöytäkirjaa on saanut uuden, paremman kieliasun punakynäni käsittelyssä.

Kaipaatko apua omien tekstiesi kanssa? Autan sinua mielelläni!

”Oikoluen ja tarkistan tekstisi, korjaan mahdolliset kirjoitus- ja kielioppivirheet, poistan kieli- ja käännöskukkaset sekä luon tekstillesi selkeän ja huolitellun ilmeen.
Kirjoitan myyvän artikkelin tai laadin puolestasi elämyksellisen tuotekuvauksen.”

Pyydä tarjousta!

Jos haluat tietää minusta enemmän, ole hyvä ja tutustu Linkedin -profiiliini.

https://www.linkedin.com/in/marja-kares-oksman-433550129/

Verkostoidutaan ja tehdään yhteistyötä!