Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon – 10 vinkkiä asiakaslähtöisempään kokemukseen

Jos matkailuyritys haluaa näkyä, sillä on oltava nettisivut. Joskus riittää, että sivuilta löytyy perustiedot. Tässä artikkelissa on kymmenen vinkkiä, joilla saat matkailuyrityksen nettisivut kuntoon ja voit tarjota paremman asiakaskokemuksen.

Joillakin matkailuyrityksillä on pelkkä sosiaalisen median profiili, esimerkiksi facebook tai instagram. Facebook saattaa kuitenkin sulkea sivun yllättäen – joskus mitä kummallisimmasta syystä. Jos lähes kaikki markkinointi on sosiaalisen median varassa, riskejä on paljon eikä yrityksen näkyvyyskään ole riittävä.  Ja tulee muistaa, että kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät ole sosiaalisen median käyttäjiä.

Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon

Alla on kymmenen vinkkiä, joilla saat matkailuyrityksesi nettisivut kuntoon ja voit tarjota paremman asiakaskokemuksen. Luettelon kymmenes vinkki on se, millä olet etujoukoissa edistämässä vastuullista matkailua.

1. Asiakaslähtöisyys

Asetu asiakkaan asemaan ja mieti, mitä hän sivuiltasi etsii. Pohdi sivujen sisältö sen mukaan. Tee myös hakukoneoptimointi ja tutki tilastojen perusteella asiakkaan käyttäytymistä sivuillasi. Lue lisää kohdasta 7.

2. Perustiedot

Matkailuyrityksellä kannattaa aina olla oma verkkosivu, vaikka siellä olisi vain perustiedot. Mutta mitkä ovat ne tärkeimmät tiedot, jotka sivuilla vähintään on oltava? Näillä kuudella pääsee jo pitkälle.

  • Tärkein tieto on yrityksen sijainti. Etusivulta tulee käydä ilmi, missä yritys toimii. Jos mainostetaan tasokasta mökkiä Pyhäjärven rannalla, se ei kovin paljon kerro, kun Pyhäjärviä on Suomessa satoja. Kartan avulla asiakkaan on helpointa hahmottaa yrityksen sijainti. Ajo-ohjekaan ei ole pahitteeksi! Moni kaipaa tietoa myös siitä, pääseekö yritykseen julkisilla kulkuneuvoilla. Tämä on osa vastuullisuusviestintää.
  • Toiseksi tärkein on yhteystiedot. Ne tulisi löytyä sivuilta selkeästi ja mieluiten useammasta kohdasta. Aivan parasta on, jos yhteystiedot ovat oma sivunsa ja sieltä löytyy myös yhteydenottolomake.
  • Yrityksen toiminta, toisin sanoen tieto siitä, mitä yritys tekee, tulee löytyä etusivulta. Jos yritys tarjoaa esim. majoitusta ja aktiviteetteja, se kannattaa kertoa heti etusivulla.
  • Aukioloajat näkyviin. Jos ravintola on auki vain kesällä, se kannattaa mainita.
  • Hinnat näkyviin. Jos hintoja ei jostakin syystä voi nettisivuille laittaa, pyydä tarjousta -lomake tulee löytyä.
  • Ajankohtaista-osio on hyödyllinen, mutta sen tulee todellakin olla ajankohtaista eikä parin vuoden tai parin kuukaudenkaan takaa. Jotkut ovat ratkaisseet ajankohtaista-osion linkillä facebookiin tai instagramiin. Facebook kuitenkin muuttaa usein tapaa, jolla linkki näkyy nettisivuilla. Lisäksi on syytä muistaa, että kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät ole sosiaalisessa mediassa.

3. Selkeä rakenne

Laskeutumissivun tai etusivun, jolle asiakas ensimmäiseksi tulee, kannattaa olla mahdollisimman selkeä. Sieltä tulee löytyä kohdassa 2 mainitut perustiedot. Useimmiten nettisivulla riittää 4-5 päävalikkoa.

Jos kyseessä on esimerkiksi aktiviteetteja ja majoitusta tarjoava yritys, päävalikot voivat olla etusivu, majoitus, aktiviteetit (palvelut), ajankohtaista, yhteystiedot. Näiden alle voi jaotella lisää tietoja alavalikkoihin.

4. Responsiivisuus

Nettisivujen tulee olla responsiiviset, toisin sanoen eri kokoisille näytöille ja eri laitteiden mukaan skaalautuvat.  Silti edelleen törmää sivustoihin, jotka eivät toimi kännykällä muuta kuin zoomaamalla. Kannattaa tarkistaa, toimivatko oman yrityksen sivut eri laitteilla ja miten ne skaalautuvat esimerkiksi kännykällä.

Google tarjoaa paremman näkyvyyden sivuille, jotka ovat mobiiliystävälliset.

5. Kieliasu

Asetu asiakkaan asemaan. Viesti selkeästi ja ymmärrettävästi. Kannattaa välttää pitkiä virkkeitä sekä useita sivulauseita ja viittauksia. Sanonta ”lyhyestä virsi kaunis” sopii tähänkin yhteyteen.

Pyri välttämään kirjoitusvirheitä. Kun kieliasu on hyvä, asiakas saa yrityksestä ammattimaisen ensivaikutelman.

Joskus tosin voi käydä niinkin, että kirjoitusvirhe on niin hauska, että se johtaa yhteydenottoon, kuten tämän ilmoituksen kohdalla: “Vuokran suuruus riippuu vuokraajan pituudesta”. Piti siis lukea vuokra-ajan…

Jos et ole mukavuusalueellasi tekstin tuottamisessa, lue tuottamasi teksti ääneen. Tai voit antaa tekstisi vaikkapa kaverille luettavaksi ennen sen julkaisemista. Myös ammattimaista kielenhuoltoa ja oikolukua on tarjolla. Kieliasuun panostaminen kannattaa.

Kirjoitusvirheistä huomautteleminen on arka aihe. Lue tästä aiheesta blogini: Kirjoitusvirheistä huomautteleminen saattaa kertoa persoonallisuudestasi.

6. Verkkokauppa tai varausjärjestelmä

Verkkokauppa on tätä päivää! Tuotteiden tulee olla ostettavissa tai varattavissa verkkokaupasta.

Pahimmillaan nettisivuilta löytyy vain puhelinnumero, joka sekin vastaa satunnaisesti eikä ainakaan soita takaisin. Harva enää vaivautuu soittamaan ja kysymään, onko majoitustilaa tai onko retkelle paikkoja jäljellä. Jos kilpailijan verkkokaupasta näkee hinnat ja varaustilanteen heti, asiakas tilaa melko varmasti sieltä.

Vähimmäisvaatimus on mahdollisuus tiedustella tai varata sähköpostitse, mutta harva jaksaa sähköpostitsekaan kysellä. Verkkokaupasta on niin helppo varata. Jos verkkokauppaa tai varausjärjestelmää ei vielä ole, vähintään yhteydenottolomake tulee olla,

7. Hakukoneoptimointi, sivujen toimivuus ja analytiikka

Hakukoneoptimointi voi kuulostaa heprealta, mutta se on lopulta melko yksinkertaista.  Jos yrityksellä on aktiviteetteja tarjoava täyden palvelun mökki vaikkapa Kuusamossa, kannattaa miettiä, millä hakusanoilla asiakas sitä etsisi. Nettisivuilta tulisi varmaankin löytyä ainakin sanat mökki, majoitus, aktiviteetit, opastus, majoituspalvelut, aamiaismajoitus, Kuusamo, Pohjois-Pohjanmaa. Hakukoneoptimointi liittyy myös asiakaslähtöisyyteen, kohta 1.

Hakukoneoptimoinnin lisäksi nettisivut kannattaa kytkeä Google Analyticsiin ja Google Search Consoleen. Niiden avulla saa tärkeää tietoa sivujen toimivuudesta, kävijämääristä ja asiakkaiden käyttäytymisestä sivustolla. Google Search Console myös ilmoittaa, mikäli sivustolla on ongelmia esimerkiksi mobiilinäkyvyydessä.

8. Kieliversiot

Jos yritys tarjoaa palveluja myös ulkomaalaisille, sivuilta tulisi löytyä ainakin perustiedot myös eri kielilä sen mukaan, minkä maan asiakkaille palveluja on tarjolla. Suomessa vähimmäisvaatimus on englanti; toki kieli vaihtelee asiakaskunnan ja alueen mukaan.

Vastuullisen matkailuyrityksen tulee viestiä englanniksi myös vastuullisuustoimistaan. Lue lisää vastuullisuudesta kohdasta 10.

9. Kuvat

Matkailualan yrityksille on erityisen tärkeää, että sivuilla on hyvät kuvat. Kuvien tulee vastata totuutta, joten käytä vain omasta toimintaympäristöstäsi otettuja kuvia. Ja muista: iloiset ihmiset myyvät!

10. Vastuullisuus

Tämä on nyt se, mistä puhutaan tällä hetkellä ehkä eniten. Tuo nettisivuillasi esiin, miten yrityksesi toimii vastuullisesti. Vastuullisuus on imagokysymys ja jo nyt myös markkinointivaltti. Ei riitä, että kerrot yrityksesi olevan vastuullinen, vaan sinun on osattava tuoda esiin tarkemmin ja näkyvämmin, miten toimit vastuullisesti.

Vastuullisuuden ei tarvitse olla erillisenä nostona oman valikkonsa takana, Vastuullisuudesta voit viestiä monella muullakin tavalla luontevasti kuvien, videoiden tai tarinoiden välityksellä.

Jos yritys haluaa profiloitua vastuulliseksi, käytännöistä tulee viestiä kotimaisten kielten lisäksi vähintään englanniksi.

Vastuullisuudesta kertovia sertifikaatteja on useita. Sertifikaatin saaneiden yritysten kannattaa lisätä kyseinen logo sivuilleen ja lisäksi kertoa muutamalla sanalla sertifikaatin sisällöstä.

Lue lisää Business Finlandin sivuilta ja ole ensimmäisten joukossa profiloitumassa vastuulliseksi matkailuyritykseksi.

https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/sertifioinnit–ohjelmat

Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon, mitä muuta tarvitaan?

Kiitos Matkailun parhaaksi -facebook-ryhmän kommentoijille sekä Välimatkoja -matkablogille, joista olen saanut inspiraatiota tämän artikkelin kirjoittamiseen.

Tuleeko mieleesi muuta? Täydennetään tätä luetteloa yhdessä, ja laitetaan matkailuyritysten nettisivut kuntoon!

Autan mielelläni, ota yhteyttä!

Jos et koe nettisivujen sisällöntuotannon tai oikeakielisyyden olevan omaa ydinosaamistasi tai aikasi ei riitä, autan mielelläni. Ja vaikka et itse pitäisi kieliasua tärkeänä, voin vakuuttaa, että hyvä kieliasu antaa yrityksestä ammattimaisen kuvan.

Selkeytän, oikoluen, hakukoneoptimoin, käännän (suomi-englanti-ranska) tai kirjoitan yrityksestäsi blogin. Olen itsekin matkailuyrittäjä ja tarjoan lisäksi viestintäpalveluja.
Lue lisää palveluistani erityisesti matkailuyrityksille.

Kiitos, kun jaat tämän kavereillesi!

2 vastausta artikkeliin “Matkailuyrityksen nettisivut kuntoon – 10 vinkkiä asiakaslähtöisempään kokemukseen”

  1. Hei, kiitos kirjoituksesta. Miten esteettömyys verkkosivulla? Hyvin vähän näkee vielä matkailutoimijoiden sivuilla, mutta entä maailmalla ja miten näet tarpeen.

    1. Kiitos palautteestasi. Esteettömyys on tärkeä asia ja ilman muuta se tulee nostaa esille verkkosivuilla. Monella yrityksellä se on osa vastuullisuusviestintää. Oman matkailuyritykseni kohdalla olen ratkaissut asian viestimällä seuraavasti: ”Kerron, onko palvelu esteetön, ja pyrin edistämään esteettömiä palveluja”.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *